מסתור – סרט מתח נפלא שאסור לפספס

"Refuge" motion picture still

הפרימיירה של הסרט מסתור, מותחן עכשווי שמתרחש על רקע סיפורו המורכב של המזרח התיכון, הפגישה שחקנים, יוצרים וגם אישים מהפוליטיקה הישראלית, כמו ציפי לבני ואהוד ברק.

הרבה, הרבה אנשי תרבות וחברה באו לצפות בסרט הזה, שהוא אחד הטובים שנעשה כאן.

סרטים עם אלמנטים נכונים כל כך כמו מסתור מחזירים אותי ללימודי הקולנוע בתיכון, ולמורה טובה שהייתה מתרגשת מכל זווית צילום ייחודית ומכל פריים מושלם. בסרט מסתור יש הרבה כאלה.

צילום: סבסטיאן אדשמיד, באדיבות סרטי יונייטד קינג

הבמאי הוא ערן ריקליס המוערך, והצלם הוא הצלם הגרמני סבסטיאן אדשמיד, לשניהם רקורד ארוך של סרטים מרשימים.

הסרט מציג סוגיות פוליטיות, בהן מרבה לעסוק הבמאי, אולם לפני הכל הוא עוסק בסיפורן המרגש של שתי נשים, כל אחת לחוד ושתיהן ביחד, ומחבר את שני המוטיבים האלה לסרט מתח מעולה.

סיפורן מסופר ברמיזה, אולם המשחק המדוייק של השחקניות מצליח להעביר את כל עולמן הפנימי, גם ללא מילים.

מלבד מעידה בתסריט בסצינת הנשיקה בין הנשים, שהרגישה מבלבלת, מיותרת ולא טבעית, מדובר בסרט מוצלח מאוד.

צילום: גורדון טימפן, באדיבות סרטי יונייטד קינג

דבר הבמאי ערן ריקליס:

מסתור הוא מפגש בין מוטיבים חברתיים ופוליטיים שאני עוסק בהם שנים רבות לבין חיבתי לסרטי מתח בסגנון ג'ון לה קארה. שתי נשים, שונות, מסוכנות בדרכן, נפגשות בנסיבות טעונות ומורכבות בדירת מסתור בדירה הממוקמת בארץ שזרה לשתיהן – גרמניה. שתי נשים בסיר לחץ הן הסיבה המרכזית בגללה כתבתי וביימתי את הסיפור הזה. האווירה מסביב – אווירת טרור שמתקרב ללב אירופה, אווירה של כאוס חסר שליטה, זו הסיבה השנייה. השילוב בין שני האלמנטים הם הסיבה השלישית והמנצחת שבגללה נכנסתי לעולם המורכב הזה של חשאיות, נאמנות, בגידה, הונאה לצד מורכבות נשית, חיבור בין שני קטבים, מסע רגשי גדול שנע באזורים מסוכנים מכל הבחינות. נעמי ומונה מתכתבות עם סלמה ומירה מעץ לימון, עם אמל ומונה מהכלה הסורית, עם עדנה ונעמי מערבים רוקדים. מתכתבות ומתפתחות הלאה כפי שאני מתפתח מסרט לסרט, מסיפור לסיפור, מהתמודדות להתמודדות.

התסריט מבוסס על סיפור קצר ומופלא מאת טל יערי שלמעשה הסתבר שהוא שם צללים של הסופרת המנוחה שולמית הר אבן. קראתי את הסיפור לפני כמעט שלושים שנה ותמיד ידעתי שאגיע לעשות סרט על פיו. המשימה המרכזית היתה לעבד סיפור שנכתב בשנות השמונים לימינו אנו ולתת תחושה של מציאות עכשווית ואמיתית אל מול סיפור שהוא בעצם על זמני מבחינת המוטיבים שלו. זה סוד הקסם בעיניי – להיות רלוונטי ואמין ומצד שני לספר סיפור שהוא קודם כל דרמה, סיפור, מסע רגשי – אבל תמיד מחובר למה שקורה מסביב, למה שקורה במזרח התיכון ובעיקר – למה שקורה אצלנו בבית גם אם הסיפור ממוקם בלב אירופה.

מסתור – מסע מרגש ורגשי אל נבכי המזרח התיכון מנקודת מבטן של שתי נשים שהם חלק ממשחק גדול בהרבה ומנקודת מבטי שמנסה לראות הכל מלמעלה אבל גם להישאר עמוק בתוך הרגש של הסיפור והדמויות, עמוק בתוך המסתורין של מסתור.

צילום: גורדון טימפן, באדיבות סרטי יונייטד קינג

תמונה ראשית :צילום: סבסטיאן אדשמיד, באדיבות סרטי יונייטד קינג

Comments are closed.